Ik zag deze ochtend nog een left-over fijn gesneden witte kool. Omdat ik liefst niks weggooi heb ik het toegevoegd aan mijn Rode Smoothie, goed voor de vezels.

Ingredienten (2 personen):

  • 150 a 200 gr rode bietjes (voorgekookt)
  • left-over witte kool
  • 1 rijpe banaan
  • 1 rijpe zoete peer
  • stukje fijn gesneden verse gember
  • scheutje amandelmelk

 Topping:

  • eetlepel gemalen noten
  • blauwe besjes

Doe alles in de blender en mix het tot een egaal mengsel. Als je het dunner wilt doe er dan gewoon nog wat extra amandelmelk bij.

Vervolgens alles in een bord of kom doen en garneren met blauwe bessen en fijn gemalen noten voor een bite.

Bij voorkeur eet je dit met een lepel en let erop dat je voldoende kauwt.

De smoothie heeft nog zoveel goede eigenschappen..

  • Een goede bron van vitamine A en C
  • Onmisbaar voor een sterk immuunsysteem
  • Rijk aan gezonde voedingsstoffen en vezels
  • Bevatten veel ijzer, ontgiften de lever en zuiveren het bloedrijk aan magnesium, kalium, foliumzuur
  • Daarnaast bevatten rode bieten ‘betacyanine’, een plantaardig pigment dat volgens sommige onderzoeken cellen beschermen tegen kankerverwekkende stoffen.
  • Er wordt ook onderzocht in hoeverre het tumoren kan bestrijden; rode bieten en blauwe bessen bevatten ook een goede dosis antioxidanten en verkleinen het risico op hartklachten.