Ook voor je ontbijt geldt: variatie, variatie. Je hebt misschien helemaal geen zin om daar iedere dag over na te moeten denken. Wat moet je dan ontbijten? Hoe eet je eet morgenochtend iets anders?

Neem lekker havermout met amandelmelk. Zorg het liefst voor een kleinere portie havermout en doe hier wat hennepzaad, chiazaad, walnoten, lijnzaad of kokos bij. Zo verlaag je de hoeveelheid koolhydraten van de havermout en krijg je minder verstoring van de bloedsuikerbalans en darmflora en voeg je wat extra eiwitten en vetten van de hennepzaad, chiazaad, walnoten, lijnzaad of kokos toe. 

Maak gebruik van de 3-dagen regel. Wat je vandaag eet, eet je morgen en overmorgen niet. Je eet het dus slechts één keer per drie dagen. Concreet betekent dit dat je 3 favoriete ontbijtjes mag kiezen. En deze kun je steeds afwisselen, als volgt: 

Maandag: Ontbijt 1, bijvoorbeeld havermout met amandelmelk

Dinsdag: Ontbijt 2, bijvoorbeeld een oranje smoothie

Woensdag: Ontbijt 3, bijvoorbeeld warm fruit ontbijt (mijn favo)

Donderdag: Ontbijt 1

Vrijdag: Ontbijt 2

Zaterdag: Ontbijt 3

Zondag: Ontbijt 1

Enzovoort, herhaal ontbijt 1 t/m 3 dus steeds achter elkaar

Wat moet ik onthouden?

Eenzijdigheid is het grootste voedingsprobleem. Bescherm jezelf en je gezondheid met de 3-dagen regel.

Ontbijt 1 Havermout met amandelmelk

Ingrediënten1 banaan 
5 eetlepels havermout, evt. 1-2 vervangen door boekweit
250 cc   soja-, haver-, amandelmelk + l water. evt ⅔ deel melk en ⅓ deel water.
vers fruit of diepvries fruit (aardbeien, bramen, rode vruchten, mango/  appel,/ nectarine op stukjes gesneden enz)
1/2 TL kaneel
1-2 EL geraspte kokos
1 EL chiazaad of gebroken lijnzaad, kun je afwisselen
1 EL pompoen- of zonnebloempitten, kun je afwisselen (topping)
BereidingDe avond van te voren kun je dit klaarmaken.  Banaan prakken en alle ingrediënten erbij doen en door elkaar mengen. Diepvries fruit; de avond tevoren, 
Zet het in de koelkast.
De volgende ochtend ren je verheugd van je bedje naar je ijskast om daar je lekkere dikke, vochtige smurrie uit te halen. Roer nog even door.
Maak af met wat vers fruit in blokjes en de pitten.

Havermoutpap met banaan en blauwe bessen | South & Pepper

Ontbijt 2 Oranje smoothie

Dag 2 OntbijtOranje Smoothie (2 p.)
Ingrediënten:• 1 mango
 • 4 wortels
 • 2 sinaasappels
 • 1 cm gember
 • snufje komijn
Bereiding:Blend alles samen tot een gladde smoothie.
Variatie/ tips:Wanneer je deze te dik vindt, kun je er nog wat (kokos) water aan toevoegen.
 Voeg wat gehakte noten toe voor een bite.

Oranje smoothie - Lekker en Simpel

Ontbijt 3 Warm fruit ontbijt

Dag 3 OntbijtWarm fruit ontbijt
Ingrediënten:

 
 

•   2 appels, in blokjes
•   2 peren, in blokjes
•   1 banaan, in 1 cm plakjes 
•   1 handje rozijnen 
•   2 flinke el amandelmeel of gehakte noten 
•   1 tl kruiden naar keuze: kaneel, koekkruiden, gemberpoeder, etc.
Bereiding:­   Verwarm de boter/olie in een pan en bak hier als eerste de appel in. 
­   Na 1 minuut voeg je de peer toe en weer een minuut later de banaan. 
­   Strooi het meel of de gehakte noten in de pan met de kruiden. 
­   Wanneer alles vermengd is, schep je dit in twee kommetjes. Genieten maar, van je appeltaartontbijt
Variatie/ tips:Kies voor rijp of minder rijp fruit waar je zelf voorkeur voor hebt. Bedenk dat rijp fruit meer 
voor een soort moes gaat zorgen.