Omelet met champignons.

Ontbijt is volgens sommige experts de belangrijkste maaltijd van de dag. “Ga nooit de deur uit zonder een goede voedingsbodem”, is hun advies. Niets is minder waar. Vroeger was er geen koelkast . Honger of trek zorgde voor de bewegingsprikkel. Beweging ging altijd aan de maaltijd vooraf. Het is erg gezond om deze volgorde in ere te houden. Daarnaast komt het ook voor dat mensen ‘s morgens geen trek hebben. Toch ontbijten deze mensen. “Omdat het hoort”. Ze gaan tegen de informatie van hun lichaam in.

Ontbijt het liefst na nuchter bewogen te hebben en alleen als het lichaam hier om vraagt. Soms een ontbijt overslaan bevordert de gezondheid ook. Waar we nu altijd in overvloed leven, was er vroeger vaak schaarste. Drie maaltijden per dag is nooit een zekerheid geweest. We hebben daarom een interne voorraadkast. Deze spreken we aan als we bewegen voor het ontbijt. In het begin zal dit voor vele mensen nieuw zijn. Het lichaam hapert en vage klachten zoals trillen kunnen optreden. Dit hangt vaak samen met de inname van veel koolhydraten bij de avondmaaltijd van de vorige dag. De koolhydratenstofwisseling en de gevoeligheid voor insuline zijn verstoord. Deze gevoeligheid neemt binnen een aantal weken toe bij onderstaande recepten en het lichaam went aan de nieuwe afstelling. Een start van de dag kan dus prima op de eigen interne brandstoftank.

In mijn blog vind je alternatieven voor een heerlijk, voedzaam ontbijt in de overgangsfase naar een nieuwe leefstijl.